چگونه با انتقادات دیگران رفتار کنیم؟

دسته‌بندی:
بدون دیدگاه

۱_انتقاد سازنده را با انتقاد خراب کننده جدا کنید

انتقادات مخرب

انتقاد سازنده معمولا مفید و ضروری است اگر دیگران از ما نتقاد نکنند چطور عیب های خود را بفهمیم؟ ما انتقادات سازنده‌ای که از سوی افراد خوب و خیر خواه به قصد کمک رساندن مطرح می شوند  با انتقادات خراب کننده ای که بعضی  از افراد بداندیش بدون نظرخواستن و به‌منظور اذیت به شما می گویند، یکی نیستند و باید بتوانید این دو را تفکیک کنید

متأسفانه این روزها در پی افزایش شمار کاربران اینترنت با جماعتی نوظهور از منتقدان مخرب روبه‌رو هستیم که «اوباش اینترنتی» خوانده می‌شوند و بیشترشان با هویت‌های جعلی و نامعلوم در فضای مجازی حضور دارند. اگر احیانا با این جماعت نابهنجار برخورد کردید، فقط یادتان باشد که انتقادات و توهین‌های زننده‌ی این افراد چیزی جز نشانه‌ی محرومیت‌شان از خود دلسوزی نیست.

عده دیگر زرنگ منتقد کسانی هستند که بدخواهی‌شان را خیلی رُک بروز نمی‌دهند،آنها از پشت خنجر میزنند  یا حتی زمانی در لباس مبدل ظاهر می‌شوند و با گفته  دروغینِ «والا قصدم فقط اینه که کمکت کنم.» کمر به تخریب‌تان می‌بندند و معمولا صحبت‌های نیش‌دارشان را این‌گونه آغاز می‌کنند: «بِهِت بَر نخوره‌ها!» یا «نه اینکه بخوام حالِت رو بگیرم، ولی…». هروقت این حرف‌ها را شنیدید، تقریبا می‌توانید مطمئن باشید که بلافاصله قرار است آزرده‌خاطر شوید.

چگونه با انتقادات دیگران رفتار کنیم؟

۲_به انتقادات غیر منصفانه واکنش های آنی ندهید و آرامش خود را حفظ کنید

انتقادات آزاردهنده

یا حتی گاهی در لباس مبدل ظاهر می‌شوند و با لفظ دروغینِ «والا قصدم فقط اینه که کمکت کنم.» کمر به تخریب‌تان می‌بندند و معمولا صحبت‌های نیش‌دارشان را این‌گونه آغاز می‌کنند: «بِهِت بَر نخوره‌ها!» یا «نه اینکه بخوام حالِت رو بگیرم، ولی…». هروقت این حرف‌ها را شنیدید، تقریبا می‌توانید مطمئن باشید که بلافاصله قرار است آزرده‌خاطر شوید.

چگونه با انتقادات دیگران رفتار کنیم؟

۴. منبع انتقاد را مورد بررسی قرار بدهید

منبع انتقاد

بار دیگری که با انتقادات نیش‌دار مواجه شدید، به خودتان یادآوری کنید که این سخنان منفی از جانب چه کسی است. برِنی براون (Brene Brown) در کتاب «زندگی شجاعانه» (ترجمه‌ی این کتاب با همین عنوان توسط انتشارات آموزه چاپ شده است) با ارجاع به سخنرانی معروف تئودور روزولت با عنوان «مرد در میدان مبارزه» به بررسی این نکته پرداخته است:

«نه نظرات منتقد و نه نظرات کسی که روی نقاط ضعف مبارز انگشت می‌گذارد، هیچ‌کدام‌شان معتبر نیستند. اعتبار حقیقی از آنِ کسی است که خود در میدان مبارزه نبرد می‌کند و صورتش غرق خاک، عرق و خون است، کسی که دلیرانه می‌جنگد، کسی که خطا می‌کند، کسی که بارها و بارها شکست می‌خورد، چرا که هیچ تلاشی بدون خطا و کاستی نیست، اما عملا برای انجامِ آنچه لازم است تلاش می‌کند، اوست که معنی شوق بسیار و فداکاری‌های بزرگ را می‌فهمد، اوست که خودش را وقف هدفی ارزشمند کرده است، اوست که بهتر از هر کسِ دیگری نتیجه‌ی پیروزی و دستاوردهای موفقیت را می‌داند و اگر در بدترین حالت شکست بخورد، حداقلش این است که با شهامتی عظیم می‌بازد. پس جایگاه او هرگز نباید با آن ارواح سرد و ترسویی که چیزی از پیروزی و شکست نمی‌دانند، یکسان شمرده شود.»

به عبارت دیگر، آیا منتقدتان از صلاحیت اظهارنظر برخوردار است؟ آیا این شخص در نزد شما مقبول و محترم است؟

چگونه با انتقادات دیگران رفتار کنیم؟

۵. از منتقدان خود سپاسگزار باشید

خشنودی

شاید بد نباشد کسانی را که با انتقادات‌ تحقیرآمیز قصد تخریب‌تان را دارند به چشم یاری‌دهندگان و معلمانی ببینید که باعث می‌شوند بر بخشِ خودآگاه شخصیت‌تان تسلط پیدا کنید. دفعه‌ی بعد که با امثال این افراد برخورد کردید، ضمن ابراز تشکر بگویید: «متوجه‌م چی میگی. اما من خوبم. خیلی ممنون که نگرانم هستی.» در واقع کسانی که ما را گرفتار چنین موقعیت‌های چالش‌برانگیزی می‌کنند، می‌توانند بزرگ‌ترین معلم‌های ما باشند.

۶. بپذیرید که نمی‌توانید همه‌ی مردم را راضی نگه دارید

مخالف

سعی کنید این واقعیت را بپذیرید که حذف کامل مخالفان و بدخواهان از زندگی روزمره‌تان ممکن نیست. حتی اگر بی‌ریا و مخلصانه برای جلب حمایت اطرافیان‌تان تلاش کرده‌اید، مطمئن باشید باز هم کسانی وجود دارند که پشت‌تان را خالی می‌کنند و هیچ قدمی برای کمک به شما برنخواهند داشت. اینکه انتظار داشته باشید همیشه همه‌کس را از خود راضی نگه دارید، درنهایت باعث ناامیدی و دل‌شکستگی خودتان می‌شود.

خلاصه اینکه یادتان باشد هرکسی در زندگی مسیر جداگانه‌ای دارد و باید سعی کند از مسیر خودش منحرف نشود. خودتان را باور کنید و مطمئن باشید که بهترین‌تان را عرضه می‌دارید. نکته‌ی آخر اینکه هرگز تحت تأثیر اشخاصی که خود از فقدان احساس امنیت و اطمینان رنج می‌برند قرار نگیرید و مسیرتان را به بیراهه نکشانید.

برگرفته از: چطور

 

چگونه با انتقادات دیگران رفتار کنیم؟

  • نویسنده
    mersadkazemi
  • تعداد بازدید
    6 views
0دیدگاه فرستاده شده است.
شما هم دیدگاه خود را بنویسید
نوشته‌های ویژه