بررسی درس ۹ ادبیات نهم راز موفقیت

دسته‌بندی:
بدون دیدگاه

بررسی درس ۹ ادبیات نهم راز موفقیت

مقدمه :

خب امروز میخوایم قسمت های لغات,اشخاص,خود ارزیابی و در آخر نوشتن درس نه از ادبیات نهم رو مورد بررسی قرار بدیم خب شروع می کنیم .

 

لغات:

فراست:زیرکی,هوسمندی

نقره فام:نقره رنگ,نقره ای

شمع وجود:اضافات تشبیهی

سیمگون:مثل سیم,نقره ای

تعرض:حالتی از اعتراض به خود گرفتن

شیون:داد و فریاد به همراه گریه

لحد:گور,سنگ قبر

مقطع:بریده بریده

مهد:گهواره

بلند آوازه:مشهور

فقیه:دانا,دانشمند

رمقی:توان و نیرو

بالین:بستر

بی کران:بی پایان

رخسار:چهره

واپسین:آخرین

اشخاص:

حاسب(استاد):کمال الدین محمد حاسب از دانشوران و ریاضی دانان مشهور و هم روزگار خواجه نصیر الدین بود که مدتی استاد وی بود.

 

خود ارزیابی:

۱_چرا هم کلاسی خواجه نصیر الدین به او لقب کوه آهن داد؟زیرا او خستگی ناپذیر بود و با اینکه ۱۲ سال بیشتر نداشت نیمی از روز را در محضر استاد حاسب و نیمی از روز را در محضر استاد حمزه می گذراند و آثار خستگی در چهره اش نمایان نمی شد.

۲_ویژگی های اخلاقی ابوریحان و خواجه نصیر را مقایسه کنید. هر دو خواستار دانستن علم بودن تا خواندن آن و در همه شرایط می خواستند یاد بگیرند و تلاش و کوشش زیادی در فراگیری دانش انجام دادند.

۳_به نظر شما راز موفقیت در زندگی امروز,چیست؟ همت و پشتکار,تلاش و کوشش و تفکر,استفاده از تجربیات دیگران سخت کوشی و تداوم در کار ها.

نوشتن:

۱_نوع رابطه ی معنایی (ترادف,تضاد) کلمه های زیر را مشخص کنید.

جاهل,دانا:ترادف

فروزان,بی فروغ:تضاد

نقره فام,سیمگون:ترادف

فراست,زیرکی:ترادف

بلند آوازه,گمنام:تضاد

بحث,گفت و گو :ترادف

۲_مانند نمونه,جدول زیر را کامل کنید.

ردیف اول قبلا کامل شده است.

ردیف اول: شنیدم               زمان:گذشته        نوع:ساده           شمار:مفرد                 شخص:اول شخص         بن:شنید

ردیف دوم:  میخندیدم          زمان:گذشته        نوع:استمراری    شمار:مفرد                 شخص:اول شخص         بن:خندید

ردیف سوم:  گفته اند          زمان:گذشته       نوع:نقلی            شمار:جمع                 شخص:سوم شخص       بن:گفت

ردیف چهارم: بپرسید           زمان:حال            نوع:التزامی        شمار: جمع                 شخص:دوم شخص        بن:پرسید

ردیف پنجم:دارد می نویسد  زمان:حال            نوع: مستمر        شمار:مفرد                  شخص:سوم شخص      بن:پرس

۳_جمله زیر با کدام قسمت درس ارتباط معنایی بیشتری دارد؟دلیل آن را بنویسید.

هر چه بیشتر می آموخت عشق و علاقه اش به دانش اندوزی بیشتر می شد به تشنه ای می مانست که ساعت ها در بیابان خشک و زیر نور خورشید فروزان مانده است و سپس به آب می رسد ولی هر چه از آن می نوشد گویی تشنه تر می شود.

۴_آرایه های هر عبارت را مشخص کنید.

الف)هر روز درخت وجود نصیر الدین پر بارتر می شد.

تشبیه:درخت وجود

ب)همه یک صدا نام او را بر زبان می راندند.

کنایه: بر زبان راندن کنایه از بیان کردن است.

 

بررسی درس ۹ ادبیات نهم راز موفقیت

 

  • نویسنده
    mersadkazemi
  • تعداد بازدید
    304 views
0دیدگاه فرستاده شده است.
شما هم دیدگاه خود را بنویسید
نوشته‌های ویژه